Saturday 27 April 2013

Unit 14– Saya Sihat


Sejak berhenti merokok ni, saya mulakan gaya hidup sihat. Saya bangun awal setiap pagi dan saya akan pergi jogging kat Kompleks Sukan Sandakan. Alhamdulillah dah 6 bulan berlalu saya masih kekal berstatus bukan perokok, Terima kasih Tuhan atas kekuatan dan kecekalan hati yang kau kurniakan.
Sejak berhenti merokok juga saya sangat pentingkan penjagaan makanan berkhasiat terutama pengambilan sayur-sayuran. Tapi buah saya kurang sikit. Tapi banyak makan buah rambutan juga baru-baru ni. Rasanya sekarang masih lagi musim durian. Ramai juga penjaja buah menjual buah-buahan tempatan ditepi-tepi jalan di kawasan Bandar Indah dan sekitar kawasan Wisma Persekutuan Batu 7 Sandakan tu...
Rutin harian saya sekarang, kalau saya tak ke Kompleks untuk jogging, pagi saya akan buat simple workout kat rumah. Kalau tak workout saya rasa kurang bermaya dan badan macam tak cergas. Hari ni masuk 3 minggu saya tak jamah nasi. Saya hanya makan lauk dan banyak makan sayur sejak 3 minggu lepas. Saya harap saya dapat kekalkan kesihatan dengan gaya hidup sihat macam ni. Insha Allah, ‘no more cigarettes’
Bagi saya tak ada ruginya kalau kita rajin bersenam. Malahan, banyak kebaikan kita akan dapat, mungkin bukan masa sekarang tapi di masa hadapan saya yakin gaya hidup sihat akan membuatkan kita sihat selalu dan jauh dari penyakit insha Allah. Saya teringat arwah bapa yang meninggal kerana kanser usus. Mungkin ada kaitan dengan gaya dan cara pemakanan. Dengan izin Allah, kalau boleh saya mahu mengelak dari menghidap penyakit di hari tua nanti.

No comments:

Post a Comment